Hjelp og informasjon
Her finner du tips og informasjon om Flyreiser.no, svar på vanlige spørsmål om Flyreiser.no og informasjon om hvordan du kommer i kontakt med Flyreiser.no
Spørsmål og svar
Hvorfor bør man bruke Flyreiser.no?
Det er mange flyselskaper og reisebyråer som hevder at de selger de billigste flybillettene. Ved å søke på Flyreiser.no ser man raskt og enkelt hvem som faktisk er billigst.
Her får du fem gode grunner til hvorfor du bør søke etter flyreiser på Flyreiser.no:
- Flyreiser.no har med flere nettreisebyråer og flyselskaper i sine prissammenligninger enn noe annet tilsvarende nettsted.
- Flyreiser.no har flere filtre som gjør det raskt og enkelt å sortere og filtrere ut de mest egnede flyreisene.
- Flyreiser.no vil tipse deg om billige billetter som andre reisende har fått tak i, noe som kan gi deg en pekepinn på når det er billigst å reise.
- Flyreiser.no har priskalendere for de 300 vanligste destinasjonene som viser de billigste flyprisene måned for måned.
- Flyreiser.no har en prismatrise som hjelper en å få frem priser pluss/minus tre dager for det aktuelle søket, slik at man raskt og enkelt kan se om det er billigere å reise på en nærliggende dato.
Hvordan finner man de billigste flybillettene?
Generelt sett er rådet at man bør være ute i god tid for å finne billige billetter. Jo lenger vekk man skal reise, desto tidligere bør man bestille. Mange flyselskaper krever at man er borte natten mellom lørdag og søndag, og at man er bortreist i maksimalt 30 dager, når man skal booke en billig flybillett for en reise utenfor Europa.
Flyreiser.no har flere verktøy, blant annet en priskalender og en prismatrise, som hjelper brukerne å finne den billigste flybilletten.
Kan dere gi meg et tilbud på en flyreise?
Nei, Flyreiser.no selger ingenting og kan derfor heller ikke gi deg et tilbud. Flyreiser.no tilbyr bare webtjenesten på Flyreiser.no, slik at du selv kan sammenligne priser fra de billigste flyselskapene og nettreisebyråene.
Kan jeg ringe noen og få hjelp til å reservere en flyreise?
Flyreiser.no er en nettjeneste der man selv søker etter den billigste flyreisen. Prisene hentes fra de største og billigste flyselskapene/nettreisebyråene og gjelder når man selv foretar bookingen hos respektive flyselskap/reisebyrå. Hvis du likevel vil ha hjelp per telefon, tilbyr enkelte av nettreisebyråene et telefonnummer man kan ringe til for å få hjelp, men da gjelder gjerne andre priser enn de som vises på Flyreiser.no.
Ettersom Flyreiser.no ikke selger reiser, kan vi ikke tilby hjelp per telefon.
Om du har bokat men inte fått någon bokningsbekräftelse?
Om du inte har fått någon bokningsbekräftelse kan det bero på flera saker, det vanligaste är att du skrivit fel epostadress vid bokningen på resebyråns hemsida. Då kan du vända sig direkt till resebyrån där du köpt din flygbiljett och be dem skicka ut den på nytt.
Om du inte vet hos vilken resebyrå du köpt din biljett kan du kontrollera med den bank till vilken resebyrå du har betalat. Ett annat knep är att kolla webbläsarhistoriken på datorn eller mobiltelefonen där genomfört köpet. Då ser du vilken resebyrå-sida du varit på.
Kontaktinformation till aktiva resebyråer på flygresor.se hittar du här
Kan jeg søke etter en flyreise med åpen returdato?
Flyreiser.no tilbyr bare en søketjeneste for flyreiser der man kjenner datoen for utreise og hjemreise. Hvis man vil booke en annen reise, må man kontakte et reisebyrå eller flyselskapet direkte for å finne en egnet billett.
Kan jeg søke etter en flyreise med opphold (stop-over)?
Flyreiser.no tilbyr bare en søketjeneste for flyreiser der man reiser direkte mellom to steder. Hvis man vil booke en annen reise, må man kontakte et reisebyrå eller flyselskapet direkte for å finne en egnet billett.
Kan jeg ta med hunden min på flyet?
Flyreiser.no selger ikke reiser, men er et nettsted for prissammenligninger som hjelper brukerne å finne billigste flyselskap/nettreisebyrå. Du må ta direkte kontakt med reisebyrået eller flyselskapet for å få informasjon om hvilke regler som gjelder for reiser med dyr. Reglene varierer etter flyselskap og destinasjon.
Hvor mye bagasje kan jeg ta med?
Flyreiser.no selger ikke reiser, men er et nettsted for prissammenligninger som hjelper brukerne å finne billigste flyselskap/nettreisebyrå. Har du spørsmål om reisen og bookingen, må du kontakte reisebyrået eller flyselskapet du foretar bookingen hos. Reglene varierer etter flyselskap, flybillett og destinasjon.
Jeg fant en billig flyreise i går, men det ser ut til at den er borte i dag. Vil den første prisen bli tilgjengelig igjen?
Flyreiser.no er et nettsted for prissammenligninger som viser priser fra forskjellige nettreisebyråer og flyselskaper. Flyreiser selger ingen reiser og setter ikke opp prisene selv. Derfor kan Flyreiser.no ikke påvirke hvilke reiser som tas med i prissammenligningen. Når man finner en billig flybillett, bør man skynde seg å bestille den hvis man vil være sikker på å få den til den aktuelle prisen.
Hvorfor er det dyrere å bestille to billetter enn én?
I enkelte tilfeller kan det være at en flybillett man søker opp, koster f.eks. 2000 kroner, men at to billetter til sammen koster 5000, altså 2500 kroner per stykk. Dette skyldes at flyselskapene bruker et system med forskjellige prisklasser/bookingklasser der prisen går opp jo flere seter som selges. Hvis det for eksempel bare er ett sete ledig i en lavere bookingklasse (kr 2000) når man prøver å bestille to seter, så vil de fleste flyselskapene reservere begge setene i den dyreste bookingklassen (kr 2500 x 2). Det kan altså lønne seg å kjøpe de to billettene hver for seg (2000 + 2500 kr) i stedet for å kjøpe begge sammen. Men da øker samtidig risikoen for at noe går galt, eller at man ikke får sitte sammen. Hos enkelte flyselskaper eller reisebyråer kan det dukke opp en feilmelding når man prøver å booke når det finnes seter i forskjellige bookingklasser.
Hvorfor stemmer ikke prisen når jeg klikker meg videre til et reisebyrå?
Flyreiser.no, reisebyråene, flyselskapene eller GDS-ene (Amadeus, Sabre eller Worldspan) opererer aldri med fiktive reiser eller priser. Når man gjør et søk på Flyreiser.no, foretas det et søk i sanntid i reisebyråenes og flyselskapenes systemer, som i sin tur sjekker tilgjengeligheten hos forskjellige GDS-er. Dette er ganske avanserte og komplekse systemer som håndterer milliarder av reiser og priser som hele tiden er i endring, så dessverre kan det inntreffe feil. Alle parter i kjeden jobber imidlertid for å minimere dette.
Et ganske vanlig problem er at det oppstår en feil når man skal bestille flere billetter, men det ikke er nok plasser i en og samme prisklasse/bookingklasse for alle som skal reise. (Se spørsmålet "Hvorfor er det dyrere å bestille to billetter enn én?"). Noen ganger kan det til og med komme opp priser som nylig er utsolgt, eller der noen har foretatt en reservasjon, men ikke betalt ennå. Husk at prisen på flybilletter varierer med valutakurser, tilbud, etterspørsel, kampanjer hos flyselskapene og reisebyråene og mange andre faktorer.
Hvorfor vises en reise som tilgjengelig på Flyreiser.no, mens den er utsolgt hos alle reisebyråene?
De fleste flyselskapene selger billettene sine gjennom såkalte GDS-er (Amadeus, Sabre eller Worldspan). Reisebyråene har en avtale med en eller flere GDS-er og selger reiser som er tilgjengelige hos dem. Hvis en reise blir utsolgt hos en GDS, blir den etterpå utsolgt hos alle reisebyråene som bruker samme GDS. I noen tilfeller kan det være at noen har reservert en billett, men ennå ikke betalt for den. Hvis betalingen ikke kommer inn i tide, blir billetten tilgjengelig igjen. I andre tilfeller kan man bli nødt til å velge et annet reisealternativ.
Hvordan endrer jeg dato på flyreisen min?
De fleste billigbilletter kan ikke bookes om. Betingelsen for å kjøpe en billig flybillett er at man på forhånd vet hvilken dato man skal reise. Man kan ikke endre denne datoen i ettertid. Hvis du har kjøpt en reise, men trenger å gjøre den om, kan du kontakte nettreisebyrået eller flyselskapet du foretok bookingen hos, og høre om de likevel kan finne en løsning for deg. Hvis du på forhånd vet at du trenger en flybillett som kan bookes om, bør du kjøpe en dyrere fleksibillett ("flex") direkte av flyselskapet.
Hvordan avbestiller jeg en flyreise?
De fleste billigbilletter kan ikke bookes om. Hvis du har kjøpt en reise, men ikke kan benytte deg av den, kan du kontakte nettreisebyrået eller flyselskapet du foretok bookingen hos, og høre om de likevel kan finne en løsning for deg. Hvis du på forhånd vet at du trenger en flybillett som kan avbestilles, bør du kjøpe en dyrere fleksibillett ("flex") direkte av flyselskapet.
Det er viktig at du sjekker hva reiseforsikringen din dekker, før du bestiller flybilletter, slik at du vet hvilke regler som gjelder hvis du ikke kan reise. Ofte er det inkludert en enkel reiseforsikring i boligforsikringen din, eller når du betaler reisen med bankkort eller kredittkort. Man kan også kjøpe en utfyllende og mer omfattende forsikring direkte av forsikringsselskapet eller av nettreisebyrået/flyselskapet når man booker flybilletten.
Vil jeg motta en papirbillett?
Det er nesten helt slutt på papirbilletter. Stort sett alle flyselskaper har gått over til elektroniske flybilletter, noe som betyr at reiseopplysningene er lagret i flyselskapets datasystem. Dermed trenger man bare å vise frem passet sitt ved innsjekkingen for å få skrevet ut et boardingkort, som man bruker til å komme om bord i flyet. Stadig flere flyselskaper tilbyr i tillegg elektronisk innsjekking på flyplassen, hjemme fra en PC eller via mobiltelefon. Samtlige nettreisebyråer og flyselskaper sender ut en bookingbekreftelse når man har foretatt en booking. Hvis du ikke har fått denne bekreftelsen, kan du sjekke om den har havnet i spam- eller søppelpostmappen din.
Kan jeg kontrollere at bookingen ble korrekt?
De fleste nettreisebyråer og vanlige flyselskaper reserverer billettene sine gjennom såkalte GDS-er (Amadeus, Sabre eller Worldspan). Avhengig av hvilken GDS som er benyttet for bookingen, kan man sjekke den opp på forskjellige nettsteder:
- Amadeus – http://www.checkmytrip.com
- Sabre – http://www.virtuallythere.com
- Worldspan – http://mytripandmore.com
Enkelte lavprisselskaper bruker ikke disse GDS-ene, så billettene/bookingene deres kan bare sjekkes hos det respektive lavprisselskapet.
Kan jeg stole på de reisebyråene som er med i prissammenligningene på Flyreiser.no?
Flyreiser.no tar bare med store, velkjente og seriøse reisebyråer som har operert i markedet i minst tolv måneder. Flyreiser.no følger hele tiden med på markedet og de medvirkende reisebyråene for å unngå at brukerne kommer ut for useriøse aktører. Merk at Flyreiser.no i noen tilfeller viser priser fra utenlandske reisebyråer (Bravofly og Wegolo) som kan ha et lavere servicenivå eller lengre responstid enn skandinaviske reisebyråer. Det er viktig at man som kunde leser all informasjon som er tilgjengelig på sidene deres når man booker.
Det er veldig hard konkurranse om kundene mellom reisebyråene, noe som presser ned prisen på flybilletter. Ulempen med denne priskrigen er at det kan være et lavt servicenivå hos noen av reisebyråene. Det gjelder å være observant og, om mulig, velge riktig servicenivå, i tilfelle man trenger å kontakte reisebyrået i etterkant.
Kan jeg booke flybilletter via Flyreiser.no?
Flyreiser.no er en søkemotor som bare sammenligner priser blant forskjellige reiseselskaper på nettet, og selger ikke selv noen billetter.
Hva skjer når jeg klikker på "Gå til reise"?
Når du klikker på "Gå til reise", forlater du Flyreiser.no og havner hos det reiseselskapet som selger flybilletten.
Hvilken alder gjelder for barne-/ungdomsbilletter?
På Flyreiser.no kan du foreta søk opptil 11 år for barnebilletter, men aldersgrensen kan variere med ulike reiseselskaper. Spesialbookinger, for eksempel for tenåringer og pensjonister, kan utføres direkte hos reiseselskapet.
Kan man velge assistanse som tilleggstjeneste?
Ta kontakt med det reiseselskapet du bestiller reisen hos, for å se om de tilbyr assistanse.
Kan jeg se hvilket reiseselskap jeg havner hos, før jeg klikker på "Gå til reise"?
Til venstre for Gå til reise-knappen ser du hvilket reiseselskap som selger reisen.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har mottatt bekreftelsesmeldingen eller hvis jeg har mistet den?
Ta kontakt med det reiseselskapet som solgte reisen til deg.
Jeg har ikke fått en bekreftelse på bookingen, kan dere sende meg en ny?
Flyreiser.no er en søkemotor og kan ikke hente frem bookinger. Ta kontakt med det reiseselskapet du bestilte billetten av.
- Hvorfor bruke Flyreiser.no?
- Hvordan finner man de billigste flybillettene?
- Kan dere gi meg et tilbud på en flyreise?
- Kan jeg ringe noen og få hjelp til å reservere en flyreise?
- Om du har bokat men inte fått någon bokningsbekräftelse?
- Kan jeg søke etter en flyreise fra A til B og en hjemreise fra C til A?
- Kan jeg søke etter en flyreise med åpen returdato?
- Kan jeg søke etter en flyreise med opphold (stop-over)?
- Kan jeg ta med hunden min på flyet?
- Hvor mye bagasje kan jeg ta med?
- Jeg fant en billig flyreise i går, men det ser ut til at den er borte i dag. Vil den første prisen bli tilgjengelig igjen?
- Hvorfor er det dyrere å bestille to billetter enn én?
- Hvorfor stemmer ikke prisen når jeg klikker meg videre til et reisebyrå?
- Hvorfor vises en reise som tilgjengelig på Flyreiser.no, mens den er utsolgt hos alle reisebyråene?
- Hvordan endrer jeg dato på flyreisen min?
- Hvordan avbestiller jeg en flyreise?
- Vil jeg motta en papirbillett?
- Kan jeg kontrollere at bookingen ble korrekt?
- Kan jeg stole på de reisebyråene som er med i prissammenligningene på Flyreiser.no?
- Kan jeg booke flybilletter via Flyreiser.no?
- Hva skjer når jeg klikker på "Gå til reise"?
- Hvilken alder gjelder for barne-/ungdomsbilletter?
- Kan man velge assistanse som tilleggstjeneste?
- Kan jeg se hvilket reiseselskap jeg havner hos, før jeg klikker på "Gå til reise"?
- Hva gjør jeg hvis jeg ikke har mottatt bekreftelsesmeldingen eller hvis jeg har mistet den?